Kluczową rolę sprawnego obiegu informacji w firmie zna każdy kierujący.
Trudno jest wyobrazić sobie pracę z podwładnymi bez możliwości efektywnego
przekazywania własnych poleceń i decyzji. Równie ważne jest zapewnienie
dwukierunkowego kanału komunikacji pomiędzy kierującym i podwładnym.
W zależności od zakresu obowiązków managera, zmienia się waga i rodzaj
wymienianych danych. Kierownik średniego szczebla częściej koncentruje
się na zadaniach bieżących co objawia się większą ilością wymienianych
informacji. Członek Top Managementu realizuje zadania kluczowe i
strategiczne. Dane, które do niego docierają, mają znacznie
większą wagę i często dotyczą najistotniejszych, z punktu widzenia
firmy spraw.
Oba przedstawione modele kierownicze i wynikające z nich metody
przekazywania informacji ukryte są w każdej średniej i dużej
organizacji. Z faktu ich istnienia zdają sobie sprawę związani
z wewnętrzną budową firmy pracownicy. Co ma z tym wspólnego Internet
a ściślej e-mail? Daje on możliwość nieco innego kształtowania kanałów wymiany
informacji w przedsiębiorstwie.
Postarajmy się omówić kluczowe, z
punktu widzenia zastosowania wewnątrz firmy, funkcje komunikacji
poprzez e-mail :
1. |
Dostarczenie bezpośrednio do adresata - wysłana wiadomość
nie przechodzi przez kilka rąk, (np. kancelaria, sekretariat),
trafia od stanowiska nadawcy do stanowiska odbiorcy. |
2. |
Wszechstronność przekazu - przesyłka może zawierać tekst,
grafikę, głos, film video. Ilość informacji jest zależna od
warunków technicznych, które dają coraz większe możliwości. |
3. |
Elektroniczna forma - wiadomość przypomina zwykły list,
tworzony jednak bez użycia papieru. Nadawca nie potrzebuje
pióra lub długopisu - korzysta z klawiatury i monitora. |
4. |
Pełne dokumentowanie - przemieszczające się informację
są automatycznie zaopatrywana w datę nadania i odbioru, trafiają
do elektronicznych kartotek nadawcy i odbiorcy. Dzięki temu mogą
być łatwo przechowywane, sortowane i wyszukiwane. |
5. |
Automatyczne doręczenie - nadawca, od momentu wysłania
wiadomości nie martwi się o jej doręczenie, obowiązek przesłania
spoczywa na systemie informatycznym przedsiębiorstwa. Dostarcza
on przesyłkę w czasie do kilku minut. |
6. |
Nieograniczony zasięg - wiadomość może dotrzeć do odbiorcy
znajdującego się w dowolnym miejscu firmy lub świata, nadawca
nie musi wiedzieć gdzie znajduje się adresat. |
7. |
Dowolna liczba odbiorców - elektroniczny list może być
zaadresowany do jednego lub pięciuset odbiorców, nie ma to
związku z kosztami i czasem jego wysyłki - zawsze jest on taki sam. |
|
Przedstawione funkcje sprawiają, że korzystanie z e-mail
daje dobre rezultaty w wypadku gdy :
- |
Przekazywane dane dotyczą spraw o dłuższym okresie ważności.
Jeśli wymagają natychmiastowej reakcji, powinny posiadać klauzulę
potwierdzenia przez odbiorcę. |
- |
Odbiorcy potrafią poradzić sobie z szybką oceną wagi i zakresu
otrzymanej wiadomości i nie mają skłonności do szczegółowego
czytania wszystkiego co trafia do ich skrzynki pocztowej. |
- |
Użytkownicy wiedzą jak obsługiwać swoją skrzynkę pocztową i
sprawnie korzystają z klawiatury i monitora. |
- |
Nadawcy wysyłają wiadomość wyłącznie do zainteresowanych,
nie przesyłają ich "na siłę" wszystkim odbiorcom. |
Wariantów zastosowania komunikacji elektronicznej poprzez e-mail
jest wiele. Dogłębna analiza potrzeb przedsiębiorstwa zakończona
podjęciem właściwych decyzji może sprawić, że większość w/w funkcji
poczty elektronicznej będzie pracować na jego korzyść. Obserwacja
wielu firm przeczy jednak zjawisku powszechnego, globalnego
wykorzystania wewnętrznej komunikacji elektronicznej.
Z czego to może wynikać ?
Po pierwsze - stan wiedzy decydentów. Wprowadzenie i efektywne
stosowanie tej dziedziny Internetu, zawsze związane jest z
akceptacją rozwiązań logicznych i powstających kosztów. Brak
znajomości funkcji i możliwości utrudnia lub uniemożliwia
właściwie porównanie efektów z nakładami. Doradztwo działu
informatyki rzadko wykracza poza sferę rozwiązań sprzętowych
i często nie może objąć całej logistyki przepływu informacji
w firmie. Sama decyzja rozpoczęcia "nowej drogi" nie wystarcza,
potrzebne jest okresowe dostosowywanie rozwiązań do istniejących
oraz zmieniających się warunków.
Po drugie - wymagania techniczne. Efektywne zastosowanie
komunikacji elektronicznej wymaga rozwiniętej infrastruktury
informatycznej, duże znaczenie ma tu wskaźnik liczby komputerów
do ilości pracowników umysłowych. Firma, w której nie wszyscy
nadawcy i odbiorcy posiadają własne stanowiska komputerowe,
może tylko częściowo wykorzystywać zalety e-mail.
Po trzecie - użytkownicy. Od nich zależy w ostatecznym
rozrachunku efektywność działania elektronicznej komunikacji.
Młoda i energiczna grupa użytkowników znacznie szybciej
zaadoptuje zdobycze techniki niż będący w wieku średnim,
posiadający długoletnie przyzwyczajenia starsi pracownicy.
To właśnie użytkownicy, a ściślej ich gotowość do stosowania
nowych rozwiązań stawia kropkę nad "i" procesu uruchomienia i
użytkowania komunikacji poprzez e-mail.
Komunikacja elektroniczna zmieniła i zmienia obraz
współczesnych przedsiębiorstw. Czy obejmą one większość
firm - przekonamy się w ciągu najbliższych lat.
Gdańsk, listopad 1999
|