PowrotPowrotPowrot DalejDalejDalej
 

Obraz dzisiejszego przedsiębiorstwa na stałe związał się z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć techniki. Nikogo nie dziwi fakt stosowania komputera w codziennym życiu firmy. Coraz istotniejsze jednak jest to, w jakim celu jest on wykorzystywany.

Idealnym tego przykładem jest właśnie Internet. Jego błyskawiczny rozwój wynikał i wynika z kilku bardzo istotnych dla firmy elementów. Są nimi : brak ograniczeń biurokratyczno - rządowych, możliwość współpracy specjalistów z całego świata, globalny zasięg oraz niezwykła elastyczność. Te elementy stawiają Internet bardzo wysoko w hierarchii narzędzi biznesowych.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy najistotniejsze jest jednak przełożenie na konkretne obszary aktywności firmy. Mogą to być: realizacja sprzedaży, rozliczenia finansowe, przesyłanie i przekazywanie informacji, reklama, promocja, public relaltions, możliwość oceny i analizy konkurencji, poszukiwanie dostawców itp. Z czego wynika tak szerokie spektrum zastosowań?

Przeglądarka internetowa, przed którą zasiada użytkownik umożliwia połączenie z dowolnym miejscem na świecie. Miejsce to może np. przedstawiać ofertę firmy X, z którą pragniemy nawiązać współpracę. Możemy dowiedzieć się gdzie firma x jest zlokalizowana, jak wygląda jej siedziba, co i w jakich cenach oferuje klientom. Nie ma tutaj znaczenia czy jest to firma z sąsiedniego miasta czy sąsiedniego kontynentu. Ogromne możliwości tego medium dostrzegły duże koncerny i małe firmy. W Internecie istnieją już setki tysięcy prezentacji, a każdego dnia powstają następne. Dołączenie stało się nie tylko elementem prestiżu, ale i koniecznością wynikającą z potrzeby klientów.

Aby zaistnieć w Internecie należy podjąć kilka decyzji:

Pierwsza z nich to określenie zakresu i formy wykorzystania tego medium. Zakres ten może objąć np.:
- utworzenie serwisu WWW przedstawiającego firmę w sposób kompleksowy, zawierającego jej ofertę cenową, informacje o przedsiębiorstwie, etc. - uruchomienie poczty elektronicznej (e-mail), za pośrednictwem której inni użytkownicy Internetu będą mogli przesyłać informacje.

Na formę składają się między innymi odpowiednia szata graficzna odzwierciedlająca specyfikę firmy i właściwie skonstruowany system przemieszczania po serwisie WWW. Te dwa z pozoru proste składniki świadczą wiele o przedsiębiorstwie prezentującym swój dorobek poprzez WWW. Inwestycja w bogatszą i odpowiednią szatę graficzną sprzyja bowiem lepszej identyfikacji firmy. Prosty i efektywny system nawigacji ułatwia potencjalnym klientom znalezienie poszukiwanych informacji. Najczęściej, w tym właśnie miejscu widoczny jest profesjonalizm wykonawców prezentacji WWW. Zalecane jest korzystanie z wyspecjalizowanych firm.


Koszty opracowania serwisu WWW zależą od zakresu prezentowanych tam informacji, dostarczonych wykonawcy materiałów, stopnia złożoności i opracowania graficznego. Cena dobrze zrobionego serwisu WWW może się wahać od 2000 do 15 000zł lub więcej.

Druga decyzja dotyczy pakietu usług internetowych. Jest ona ściśle związana z wyborem dostawcy usług internetowych. Istotne jest aby jego wyposażenie i posiadany sprzęt komputerowy był odpowiedniej klasy (markowy) i zapewniał bezpieczeństwo. Dostawca powinien dysponować odpowiednią liczbą wejść telefonicznych (np.10) i szybkim łączem z do Internetu (1MB/s lub więcej) - ułatwi to późniejsze połączenia i przyśpieszy pracę. Jako miernik jakości usług, które często trudno sprawdzić, posłużyć może lista klientów. Po wybraniu dostawcy powinniśmy określić zakres usług z jakich chcemy korzystać. Może to być np. własny adres internetowy: www.nazwafirmy.com.pl z posadowionym na niej serwisem WWW, zarezerwowanie 20MB na serwerze, wykupienie 2 kont e-mail i zapewnienie dostępu do internetu poprzez posiadane linie telefoniczne.

Koszt rozpoczęcia współpracy tego typu zależy od zakresu i waha się w granicach 500 do 1 500 zł. Późniejsza eksploatacja, od 50 do 450 zł miesięcznie.

Trzecia decyzja związana z zaistnieniem w Internecie dotyczy sposobu wykorzystania posiadanych zasobów. Możemy założyć że : serwis WWW będzie uaktualniany dwa razy w miesiącu w zakresie cen i raz w zakresie oferty; konta e-mail będą odczytywane raz dziennie. Dział handlowy może każdorazowo sprawdzać swoich klientów a poszukiwanie nowych dostawców można rozpoczynać od sprawdzenia ich obecności w Internecie... Możliwości jest wiele, wybór zależy od inwencji i wyobraźni użytkowników.

Wydatki będą tutaj zależne od posiadanego połączenia z Internetem , zakresu i częstotliwości wprowadzanych zmian, uaktualnianie prezentacji może szacunkowo kosztować od 50 do 900zł miesięcznie Koszty połączeń modemowych będą zbliżone do rachunków telefonicznych.

Przedstawiony tok postępowania oddaje w dużym zarysie poszczególne etapy zaistnienia i wykorzystania potężnego narzędzia jakim jest Internet. W większości dotyczą one decyzji, które mogą powstać wewnątrz firmy i wynikają z jej strategii.

Czy zaistnieć w Internecie? - było pytaniem stawianym kilka lat temu,

Jak zaistnieć w Internecie ? - pyta dzisiaj coraz więcej przedsiębiorców,

Jakich elementów Internetu jeszcze nie wykorzystaliśmy? - zapytamy na początku drugiego tysiąclecia.


Gdańsk, lipiec 1998




:::::::: Co robimy :: Portfolio :: Kontakt :: Edia.pl :: Panoramy :: Praca :: Index ::::::::