Obraz dzisiejszego
przedsiębiorstwa na stałe związał się z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć techniki.
Nikogo nie dziwi fakt stosowania komputera w codziennym życiu firmy. Coraz istotniejsze
jednak jest to, w jakim celu jest on wykorzystywany.
Idealnym tego przykładem jest właśnie Internet. Jego błyskawiczny rozwój wynikał i wynika
z kilku bardzo istotnych dla firmy elementów. Są nimi : brak ograniczeń biurokratyczno - rządowych,
możliwość współpracy specjalistów z całego świata, globalny zasięg oraz niezwykła elastyczność.
Te elementy stawiają Internet bardzo wysoko w hierarchii narzędzi biznesowych.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy najistotniejsze jest jednak przełożenie na konkretne obszary
aktywności firmy. Mogą to być: realizacja sprzedaży, rozliczenia finansowe, przesyłanie i
przekazywanie informacji, reklama, promocja, public relaltions, możliwość oceny i analizy konkurencji,
poszukiwanie dostawców itp.
Z czego wynika tak szerokie spektrum zastosowań?
Przeglądarka internetowa, przed którą zasiada użytkownik umożliwia połączenie z dowolnym
miejscem na świecie. Miejsce to może np. przedstawiać ofertę firmy X, z którą pragniemy nawiązać
współpracę. Możemy dowiedzieć się gdzie firma x jest zlokalizowana, jak wygląda jej siedziba,
co i w jakich cenach oferuje klientom. Nie ma tutaj znaczenia czy jest to firma z sąsiedniego
miasta czy sąsiedniego kontynentu.
Ogromne możliwości tego medium dostrzegły duże koncerny i małe firmy. W Internecie istnieją już
setki tysięcy prezentacji, a każdego dnia powstają następne. Dołączenie stało się nie tylko
elementem prestiżu, ale i koniecznością wynikającą z potrzeby klientów.
Aby zaistnieć w Internecie należy podjąć kilka decyzji:
Pierwsza z nich to określenie zakresu i formy wykorzystania tego medium. Zakres ten może objąć np.:
- utworzenie serwisu WWW przedstawiającego firmę w sposób kompleksowy, zawierającego jej ofertę
cenową, informacje o przedsiębiorstwie, etc.
- uruchomienie poczty elektronicznej (e-mail), za pośrednictwem której inni użytkownicy Internetu
będą mogli przesyłać informacje.
Na formę składają się między innymi odpowiednia szata graficzna odzwierciedlająca specyfikę
firmy i właściwie skonstruowany system przemieszczania po serwisie WWW. Te dwa z pozoru proste
składniki świadczą wiele o przedsiębiorstwie prezentującym swój dorobek poprzez WWW. Inwestycja
w bogatszą i odpowiednią szatę graficzną sprzyja bowiem lepszej identyfikacji firmy. Prosty i
efektywny system nawigacji ułatwia potencjalnym klientom znalezienie poszukiwanych informacji.
Najczęściej, w tym właśnie miejscu widoczny jest profesjonalizm wykonawców prezentacji WWW.
Zalecane jest korzystanie z wyspecjalizowanych firm.
|
Koszty opracowania serwisu WWW zależą od zakresu prezentowanych tam informacji, dostarczonych
wykonawcy materiałów, stopnia złożoności i opracowania graficznego. Cena dobrze zrobionego serwisu
WWW może się wahać od 2000 do 15 000zł lub więcej.
Druga decyzja dotyczy pakietu usług internetowych. Jest ona ściśle związana z wyborem
dostawcy usług internetowych. Istotne jest aby jego wyposażenie i posiadany sprzęt komputerowy
był odpowiedniej klasy (markowy) i zapewniał bezpieczeństwo. Dostawca powinien dysponować
odpowiednią liczbą wejść telefonicznych (np.10) i szybkim łączem z do Internetu (1MB/s lub więcej) -
ułatwi to późniejsze połączenia i przyśpieszy pracę. Jako miernik jakości usług, które
często trudno sprawdzić, posłużyć może lista klientów.
Po wybraniu dostawcy powinniśmy określić zakres usług z jakich chcemy korzystać. Może
to być np. własny adres internetowy: www.nazwafirmy.com.pl z posadowionym na niej
serwisem WWW, zarezerwowanie 20MB na serwerze, wykupienie 2 kont e-mail i zapewnienie
dostępu do internetu poprzez posiadane linie telefoniczne.
Koszt rozpoczęcia współpracy tego typu zależy od zakresu i waha się w granicach
500 do 1 500 zł. Późniejsza eksploatacja, od 50 do 450 zł miesięcznie.
Trzecia decyzja związana z zaistnieniem w Internecie dotyczy sposobu
wykorzystania posiadanych zasobów. Możemy założyć że : serwis WWW będzie uaktualniany
dwa razy w miesiącu w zakresie cen i raz w zakresie oferty; konta e-mail będą
odczytywane raz dziennie. Dział handlowy może każdorazowo sprawdzać swoich klientów
a poszukiwanie nowych dostawców można rozpoczynać od sprawdzenia ich obecności w
Internecie... Możliwości jest wiele, wybór zależy od inwencji i wyobraźni użytkowników.
Wydatki będą tutaj zależne od posiadanego połączenia z Internetem , zakresu i
częstotliwości wprowadzanych zmian, uaktualnianie prezentacji może szacunkowo
kosztować od 50 do 900zł miesięcznie Koszty połączeń modemowych będą zbliżone
do rachunków telefonicznych.
Przedstawiony tok postępowania oddaje w dużym zarysie poszczególne etapy
zaistnienia i wykorzystania potężnego narzędzia jakim jest Internet. W większości
dotyczą one decyzji, które mogą powstać wewnątrz firmy i wynikają z jej strategii.
Czy zaistnieć w Internecie? - było pytaniem stawianym kilka lat temu,
Jak zaistnieć w Internecie ? - pyta dzisiaj coraz więcej przedsiębiorców,
Jakich elementów Internetu jeszcze nie wykorzystaliśmy? - zapytamy
na początku drugiego tysiąclecia.
Gdańsk, lipiec 1998
|